KONFERENCJA SCWEW

W dniu 23 marca odbyła się konferencja projektu Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą. Nasza szkoła jako jedna z 7 placówek w województwie reprezentowała swoje działania na forum. Krótką prezentację podsumowującą dotychczasowe przedsięwzięcia można obejrzeć poniżej.

Prezentacja

“Działania ekologiczne w naszej szkole”

Klasa VIII b zapoczątkowała cykl działań ekologicznych w naszej szkole. W I semestrze odbyły się prelekcje z panią Aleksandrą Zawadą oraz Ewą Studnicką dotyczące ochrony środowiska, w tym nadmiernego zużycia plastiku.

W marcu klasy V- VIII wzięły udział w konkursie o wodzie z okazji Światowego Dnia Wody wykonując wspaniałe plakaty informacyjne. Odbyły się także happeningi w klasach I-III. Starsi uczniowie edukowali ekologicznie młodszych. Kolejne działania już wkrótce.

UROCZYSTOŚĆ I LEKCJA PAMIĘCI PRZY POMNIKU CHWAŁY ŻOŁNIERZY ARMII “ŁODŹ” W ŁODZI

W dniu 23.03 uczniowie z klasy 7B pod opieką nauczycielki historii pani Hanny Majkowskiej-Pilarz uczestniczyli w uroczystości z udziałem władz miejskich przy Pomniku Chwały Żołnierzy Armii “Łódź”. Była to Lekcja Pamięci dla młodzieży dotycząca utworzenia Armii “Łódź” oraz walk jej oddziałów we wrześniu 1939 roku.

Młodzież i zaproszeni goście zapalili Znicze Pamięci oraz utworzyli Kręg Pamięci wokół pomnika. Po zakończonej uroczystości młodzież z przewodnikami udała się do Sali Tradycji Strzelców Kaniowskich przy ul. Żeligowskiego 7/9 oraz w celu obejrzenia budynku sztabu Armii “Łódź” i koszar jej oddziałów (przy ulicy Żeligowskiego i św. Jerzego).

Uczniowie uczestniczący w wycieczce będą uczestniczyli w konkursie Żołnierze Armii “Łódź” na terenie powiatu łódzkiego w pamięci społeczności szkolnych.

Oto zdjęcia z uroczystości i wycieczki:

WYSTAWA I ZAJĘCIA HISTORYCZNE W NASZEJ SZKOLE WE WSPÓŁPRACY Z MUZEUM DZIECI POLSKICH OFIAR TOTALITARYZMU

W dniach 21 – 23.03 odbyły się w naszej szkole zajęcia poświęcone niemieckiemu obozowi koncentracyjnemu dla polskich dzieci w wieku od 2 do 16 lat, który funkcjonował w Łodzi w czasie II wojny światowej.

Lekcje przeprowadzone były na zajęciach historii w klasach 7 i 8, natomiast wystawa poświęcona Urszuli Kaczmarek, która była ofiarą niemieckiego obozu dla dzieci polskich w Łodzi dostępna była do obejrzenia dla wszystkich uczniów naszej placówki.

Chętnie skorzystaliśmy z takich zajęć, ponieważ jest to nasza smutna lokalna historia, ale warto ją znać. Zajęcia skłoniły młodych ludzi do refleksji…

Hanna Majkowska-Pilarz

UWAGA – KONKURS!

WYBIERZ NAJPIĘKNIEJSZĄ MAKIETĘ ZAMKU RYCERSKIEGO!

W tym celu:

  1. Pobierz od kustoszy wystawy kartę do głosowania.
  2. Wpisz na niej swe nazwisko, imię, klasę i numer jednego, twoim zdaniem, najpiękniejszego zamku.
  3. Kartę do głosowania wrzuć do urny.
  4. Możesz oddać tylko jeden głoś.

Głosowanie odbędzie się w dniach 22-25 marca 2022 r. na przerwach.

Budowniczym trzech najpiękniejszych zamków przyznane zostaną nagrody.

Wśród głosujących również zostaną rozlosowane upominki.

Zapraszamy do zabawy!

D. Michałus oraz uczniowie klas 4a i 4b

Jogurtowy dzień

We wtorek, 15.03. w klasach 1-6 odbyła się kolejna akcja zrealizowana w ramach ogólnopolskiego programu Trzymaj Formę!. W,, jogurtowy dzień” uczniowie przynieśli do szkoły swoje ulubione przetwory mleczne: kefiry, maślanki, serki i jogurty aby zjeść wspólnie, zdrowe drugie śniadanie. Wszystkie klasy obejrzały również filmik, z którego dowiedziały się jak często powinno się jeść nabiał aby mieć mocne kości i zdrowe zęby. Uczniowie wymyślali również hasła zachęcające do spożywania przetworów mlecznych oraz dzielili się przepisami na koktajle i mleczne desery.  D. Czarnecka, A. Koźba. Zobacz zdjęcia.

SZKOLNY KONKURS HISTORYCZNY “PODRÓŻ W CZASIE” – TRADYCJĄ NASZEJ SZKOŁY. ROK SZKOLNY 2021/2022 – PODRÓŻE PO POLSCE

Zapraszamy uczniów klasy 4-8 do udziału w cyklicznym konkursie historycznym “Podróż w czasie” w tym roku szkolnym “Podróże po Polsce”. Pod uwagę bierzemy 16 unikatowych i niezwykłych miejsc w Polsce znajdujących się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO lub 26 urokliwych miast i miasteczek w naszym kraju.

Klasy 4-8 wykonują prospekt turystyczny lub przewodnik turystyczny w formacie A4, złożony z dwóch kartek. Obie kartki (czyli cztery strony) powinny być zapełnione ilustracjami i informacjami dotyczącymi wybranego miejsca z listy UNESCO lub 26 miast (miasteczek) z listy podanej poniżej:

Lista UNESCO:

  • Stare Miasto w Krakowie,
  • Królewskie Kopalnie Soli w Wieliczce i Bochni,
  • Auschwitz-Birkenau. Niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady,
  • Puszcza Białowieska,
  • Stare Miasto w Warszawie,
  • Stare Miasto w Zamościu,
  • Średniowieczny zespół miejski Torunia,
  • Zamek Krzyżacki w Malborku,
  • Manierystyczny zespół architektoniczny i krajobrazowy oraz park pielgrzymkowy w Kalwarii Zebrzydowskiej,
  • Kościoły Pokoju w Jaworze i Świdnicy,
  • Drewniane kościoły południowej Małopolski,
  • Park Mużakowski,
  • Hala Stulecia we Wrocławiu,
  • Drewniane cerkwie w polskim i ukraińskim regionie Karpat,
  • Kopalnia rud ołowiu, srebra i cynku w Tarnowskich Górach oraz system gospodarowania wodami podziemnymi,
  • Kopalnie krzemienia pasiastego i neolityczne osady w Krzemionkach Opatowskich.

Lista 26 urokliwych miast i miasteczek w Polsce:

  • Północna Polska:
    • Trzebiatów,
    • Trzcińsko-Zdrój,
    • Myślibórz,
    • Darłowo,
    • Chojnice,
    • Chełmno,
    • Brodnica,
    • Reszel,
    • Tykocin.
  • Środkowa Polska:
    • Świebodzin,
    • Lubsko,
    • Bytom Odrzański,
    • Rydzyna,
    • Łęczyca,
    • Pułtusk,
    • Chęciny,
    • Pińczów,
    • Kazimierz Dolny
  • Południowa Polska:
    • Milicz,
    • Paczków,
    • Głogówek,
    • Pszczyna,
    • Lanckorona,
    • Myślenice,
    • Ciężkowice,
    • Stary Sącz.

Ocenie podlegać będzie:

  • merytoryczność pracy,
  • estetyka pracy,
  • pomysłowość wykonania,
  • umiejętność przedstawienia wybranego miejsca w taki sposób, aby zachęcić innych do odwiedzenia lub zareklamowania go.

Czas na wykonanie prac do 13 kwietnia (do przerwy świątecznej). 

Prace uczniów zostaną wyeksponowane w galerii szkolnej. Oceniane będą przez nauczycielki historii, panie Donatę Michałus i Hannę Majkowską-Pilarz oraz przedstawicieli uczniów klas 5-8.

Jak co roku, przewidziane są nagrody i dyplomy dla uczniów, którzy okażą się zwycięzcami.  Otrzymają również oceny celujące z historii i punkty z zachowania.

ZAJĘCIA EUROPEJSKIE I Z ZAKRESU GEOPOLITYKI Z PUNKTEM INFORMACJI EUROPEJSKIEJ EUROPE DIRECT W ŁODZI

W dniu 10 marca, odbyły się w naszej szkole cykliczne zajęcia europejskie z Punktem Informacji Europejskiej Europe Direct w Łodzi, które prowadziła pani Agata Roksela na zaproszenie nauczycielki historii pani Hanny Majkowskiej-Pilarz.

Zajęcia dotyczyły organizacji międzynarodowych, do których należy Polska, bieżącej sytuacji na Ukrainie, przynależności Polski UE i NATO oraz wynikających z tego korzyści. Wyjaśniła dokładnie różnicę między imigrantem a uchodźcą, przybliżyła nam sprawy związane z ONZ. Odpowiadała na liczne pytania naszych uczniów i wątpliwości co do różnych spraw i problemów.